Gode ​​kantiner øger trivsel, produktivitet og fremmer sundhed

Mange store virksomheder investerer i gode kantineforhold for deres medarbejdere. Kantiner med sund og god mad på menuen. Der er flere gode grunde til dette.

Mange mener, at kantinen er vigtig, når man vælger et job. Flere undersøgelser viser, at hvis der serveres et sundt og godt måltid i kantinen, er chancerne store for, at medarbejderne får glæde af deres arbejde. Og der er mange tegn på, at en god kantine er en sundhedsfremmende, social og vigtig trivselsfaktor på arbejdspladsen, som fører til mere produktive medarbejdere.

Forskning viser det samme. Kevin Kniffin, adjunkt i adfærdsvidenskab ved Cornell University, og hans team har undersøgt virkningerne af at spise sammen i frokostpausen. De fandt indikationer på, at medarbejdere, der spiser sammen ofte, arbejder bedre sammen i teams.

 

1. Tilpas kantinen til gæsternes behov

Vellykket kantinedrift afhænger af, at kantinekonceptet er veludviklet og tilpasset til de gæster, der kommer i kantinen. I nogle virksomheder spiser mange af gæsterne dagens eneste varme måltid i kantinen, eller de bruger kantinen til indtagelse af deres sunde og nærende mad, som for eksempel fisk og grønt. Både madudbuddet og serviceniveauet skal derfor imødekomme forventningerne hos dem, der ønsker at bruge kantinen.

For at komme i gang kan man starte med at stille nedenstående spørgsmål:

  • Hvilke ​​mennesker skal spise i kantinen? Hvordan vil de benytte kantinen? Hvad er deres forventninger?
  • Laver medarbejderne meget hårdt fysisk arbejde? Hvor meget mad og kalorier har de brug for om dagen?
  • Bekymrer de sig om deres ernæring?
  • Har de brug for morgenmad eller mulighed for at tage middagen med hjem fra arbejde?
  • Hvor længe er folk i bygningen på arbejde? Er det nødvendigt at udvide åbningstiden for kantinen?

Sådanne og andre spørgsmål er det nyttigt at stille i udviklingen af ​​en kantine, der skal skabe trivsel og glæde blandt gæsterne.

 

2. Fremhæv madoplevelser og bæredygtighed

Folk rejser - før COVID-19 - meget og ser og smager derved mange forskellige verdenskøkkener. Derudover har klima debatten også ført til mere fokus på eksempelvis kødfrie dage og brug af lokale råvarer. Det skaber nye forventninger hos dem, der bruger kantine-tilbuddet. Hvor kantinerne tidligere alene havde til formål at sørge for et måltid til medarbejderne, er nutidens kantiner fokuseret på at skabe madoplevelser samt at have fokus på klimavenlige råvarer og indkøb. Der er gode grunde til dette. En artikel i Harvard Business Review påpeger, at gode madoplevelser betyder øget trivsel og gøre medarbejderne mere produktive.

I Googles hovedkvarter for eksempel findes 30 forskellige kantiner og caféer, som de ansatte kan vælge imellem, lige fra grill til vegansk mad. Og mange andre store virksomheder følger trop, og har madoplevelser og bærdygtighed som det centrale omdrejningspunkt i deres kantineløsning.

 

3. Vælg det rigtige kantinekoncept

En kantine behøver ikke at være "bare" en kantine. I de senere år er personalerestauranter blevet et populært koncept i flere institutioner og erhvervsvirksomheder i hele landet. Personalerestauranter betragtes som det højeste kvalitetsudbud i forhold til kantiner til virksomheder, og har dermed ofte et bredere udvalg, længere åbningstider og et fokus på indretningsdesign, der henleder opmærksomheden på traditionelle restauranter.

Her kan du læse mere om forskellene og lighederne mellem den traditionelle kantine og en personalerestaurant og se hvilken løsning, som passer din virksomhed bedst.

 

4. Arranger andet i kantinen end frokostpauser

En kantine kan være et sted for mere end bare god mad og drikke. Med god planlægning og en god grundplan kan kantinen også indeholde mødezoner, hvor medarbejderne kan arbejde, mens de spiser, mødelokaler, der kan bookes, eller en kaffebar, hvor både gæster og ansatte kan opholde sig. Kantinen kan også tilbyde morgenmadsservice, mad til overarbejdende eller mulighed for at tage mad med hjem, hvis medarbejderne har brug for det.

Kantinen kan bruges til begivenheder både inden for og uden for arbejdstiden. For eksempel kan månedlige temadage skabe ekstra engagement i og ekstra brug af kantinen og hvad den har at tilbyde. En kantine kan være mere end et sted, hvor man udelukkende bruger en halv time om dagen på at spise sin frokost. Det kan både planlægges og drives på helt forskellige måder.

Kantinen har en betydelig indvirkning på medarbejdernes trivsel, og at der er meget, du kan gøre for at sikre, at kantinen ikke kun er et sted, hvor medarbejderne spiser, men også et sted for gode samtaler, de nye ideer og den velfortjente pause.

Kontakt os for at høre mere om hvilken løsning, der passer bedst til dig.